Intuïtief werd al gauw aangevoeld dat een bier met een alcoholgehalte van nog geen 5 procent idealiter in een ander glas zou worden gepresenteerd. Daarom werd een werkgroep opgericht voor het ontwerp van het nieuwe 33cl-glas.
Als vertrekpunt voor het moderne ontwerp grepen ze terug naar conische Westmalle-glazen uit de jaren ‘20 en ‘30 van vorige eeuw. Het waren glazen zonder voet, vaak afgewerkt met een emaillen bedrukking en zilveren rand. Op sommige glazen stond ‘Extra’ of ‘Extra-gersten’, op andere werd enkel ‘Trappistenbier’ met het AW-logo vermeld. Bij de maaltijd in de abdij gebruiken de gasten een gelijkaardig glas weliswaar zonder versieringen.
Het nieuwe Westmalle-glas werd geproduceerd in Portugal. De buitenkant is rond, de binnenkant telt tien facetten. In de bodem werd het AW-logo verwerkt en op de boord onderaan staat de tekst ‘gebrouwen binnen de muren van de trappistenabdij’. De glazen werden bedrukt bij een gespecialiseerd bedrijf in de Noorderkempen. De emaillen decoratie op de flank vermeldt het rood-witte AW-logo met daarboven in het karakteristieke blauw van de Extra de naam ‘Westmalle’ en daaronder de tekst ‘Trappist Extra’.
Meer info: www.trappistwestmalle.be/blog/het-nieuwe-westmalle-extra-glas/